четвъртък, 25 юни 2009 г.

Започна проектирането на модернизацията на „Туристическа и ски зона Алеко”.

За мое съжаление, аз може да си говоря, но хората си работят по тяхната просташка идея. и май нищо добро не ни чака.

В петък, 29.5.2009 от 10:00ч в общината се проведе експертен съвет по устройство на територията, начело с гл. арх. Петър Диков. Там се обсъждаше заданието за Специализиран подробен устройствен план (СПУП) на Туристическа и ски зона (ТСЗ) "Алеко".
Самият текст и карти на заданието oт СО ги дадоха само на хартия. Има едно копие у секретар на БФКА, офисът е в Спортната палата, ет.5, ст.503. Може да си направите копие, 37 страници. Имало малко разлики от вече готовия проект от миналата година. Това е задание за проектиране, само основните параметри, по които сега ще трява да се изработва плана (уж наново, а дано, ама надали и пак ще представят проекта от миналата година).
Ето и Съобщение от сайта на Витоша ски, като горе долу е копирано предишното обявление. Да отбележа: Краен срок за провеждане на консултациите и изразяване на становище по СПУП и ЕО е 17.00 часа на 02.07.2009г.
Водещият проектант на зимни спортни обекти Пол Матюс им давал съвети за проектирането на пистите и лифтовете на Витоша. И какво от това? Те така или иначе са си решили какво ще направят. Помага им и Курт Кох, който има зад гърба си над 500 старта като рейс директор на Световната купа по ски. Това е интересно, предвид амбициите им за разни писти за високо спортно майсторство. Явно е, че целта не са децата на София да карат, ами да има реклама, Световна купа...
На свое заседание на 27 май 51-членният общински експертен съвет по устройството на територията на столицата даде зелена светлина за развитието на "Туристическа и ски зона Алеко". Главният архитект на София също се е изявил там и е говорил глупости. Всички участници, и експертите и природозашитниците, се съгласиха, че Витоша трябва да се модернизира и развива. Само да спомена, че въпросното мероприятие беше обвито в пълна мъгла и медийна изолация, така че въпросните природозашитници, са техните собствен казионни момчета. Поканените световни експерти щели да дават компетентното си мнение откъде да минат пистите и лифтовете, като целта била да се търси извеждане на пешеходния поток извън пистите, за да няма конфликтни точки със скиорите и сноубордистите. Това е много важен момент, както съм писъл в моето Становище, зад целия този проект ясно прозира идеята неплатежоспособните пешеходци да бъдат изтикани от тази част от планината. Нещо повече, Алеко-Черни връх, люлката на организирания туризъм в България, трябва да стане terra incognita за туристите. Това е безкрайно неприемливо, но е ясно, че мерките ще бъдат безкомпромисни.
След изготвянето на проекта ще трябва да се направи и екологична оценка, възложена от РИОСВ София, а също така се съгласува и по Натура 2000. това е ясно как ще стане – бързо, защото искат България да кандидатства за провеждането на Витоша на зимни младежки олимпийски игри ( да припомня – председателят на Държавната агенция за младежта и спорта Весела Лечева се беше срещнала с Пере Миро – директор в МОК, който бил впечатлен от спортните традиции ?!?!?! на страната ни, както и от усилията, които се полагат от институциите за решаване на проблемите в спорта, а Лечева му представила проекта за домакинство на Зимни младежки Олимпийски игри).

Кой спонсорира ските?

Публикувам съобщение от официоза на БФ Ски за тяхното общо събрание, моите каменари са в курсив.

На 28 май 2009 г., в конферентната зала на "Спортната палата" в София се проведе годишното Общо събрание на Българска федерация по ски. Присъстваха представители на 22 клуба членове на федерацията от общо 53. Считам това за доста показателно. На едно друго място в техния сайт - "От 53-те клуба, членуващи в БФСки, необяснима е незаинтересоваността на повечето от председателите на ски клубовете и неучастието им в подобни срещи дискусии. Ръководството на БФСки напомня, че активното участие на клубовете в мероприятия, организирани от федерацията, е едно от основните изисквания за пълноправно членство."

Направили са отчет за изминалата година и са приели новият рамков бюджет.



Поради липса на кворум в 10:00 ч., събранието беше отлижено с един час и въпреки че представители на други клубове така и не пристигнаха, то започна в 11:00 ч., както изисква и позволява правилникът. За председател на събранието беше избрана г-жа Пепа Мицева, за комисия по избора г-н Симеон Калчев, за секретар на събранието Люба Кленова и за преброители - г-жа Даниела Машова и г-н Симеон Калчев.

Пред Общото събрание отчетът беше представен от председателя на БФСки г-н Цеко Минев.

Веднага след това зам.председателят на БФСки г-н Георги Бобев представи Годишния счетоводен отчет на федерацията за 2008 г. и доклада на експерт-счетоводителя, които също бяга приети без възражения. Е то при такова единомислие...



Финансирането на БФСки за изминалата календарна 2008-ма година, както вече е практика, се извършва по няколко основни направления - приходи и финансиране от ДАМС 75.6%, Международна ски федерация (ФИС) 8.32%, спонсорство 11.32%, членски внос 0.20% и други - общо 2 426 340 лева (ръст от 4.44%). Тоест излиза, че големите спонсори сме ние, а не ниакави си алтуистични милионери. Явно ДАМС им е най-големия спонсор, пък аз се тюхкам за няква си Витоша, ами то цялата държава е зад тях. С една дума – дайте, да дадем



Разходите се групират в следните основни направления - подготвителни лагери в България по финансиране от ДАМС 151 762 лв.; Подготвителни лагери в чужбина по финансиране от ДАМС 266 238 лв.; Държавен спортен календар ДАМС 134 000.лв.; Международен спортен календар ДАМС 261 000.лв.; Финансиране на спортни клубове ДАМС 128 900лв.; Европейска купа ски алпийски дисциплини Банско 2008 от ДАМС 892 300 лв.; Финансиране на международни спортни лагери и участие в състезания чрез финансиране от спонсори 397 177 лв.; Заплати и осигуровки на служители и треньори 58 332 лв.; Админситративни разходи, командировки и организация на семинари 151 000 лв. Съотношението на разходите за 2008-ма спрямо разходите за 2007-ма бележи ръст от 3.3%, което е съпоставимо с ръста на приходите.



Общото събрание освободи от отговорност председателя и членовете на управителния съвет за дейността през отчетния период.

Беше приета и бюджетната рамка за дейности на БФСки за следващия сезон 2009/2010 г. Тя се отнася само за основните дейности на федерацията и не включват организацията на други проекти, които планува да изпълни федерацията през този период. Разходите са съобразени с очакваните приходи и Управителният съвет на свое заседание на 13.05.2009 г. е приел общ бюджет в размер на 2 338 000 лв., разделен по направления - алпийски ски 36%; сноуборд 15%; ски бягане 11%; ски скок 8.5%; организация на състезания 4.28%; административни разходи, реклама и закупуване на оборудване за организация на състезания 25.67%. Приходите в размер на 2 308 900 лв. ще са от - ДАМС 37%; рекламодатели и рекламни права 57%, ФИС 4%, други приходи и членски внос 1.5%.



Председателят на федерацията г-н Цеко Минев още веднъж подчерта необходимостта от обединяване на всички ски деятели, на всички по някакъв начин свързани със ски спорта и планината, за да се постигне баланс и да се работи в посока подобраване на условията за зимни спортове. Разбирай – стига с тези еколози, ми давайте да сечем гори



На същото мероприятие беше представен отчетният доклад на председателя на БФСки – Цеко Минев. Значителна част от него е посветена на преглед на постигнатото през изминалия сезон в спортно-тренировъчната и състезателната дейност, в международното сътрудничество и в организационно отношение.

Представям ви част от доклад, с мой коментар:



ОРГАНИЗАЦИОННО СЪСТОЯНИЕ И МЕЖДУНАРОДНО СЪТРУДНИЧЕСТВО



Най-важното събитие през изминалата година Световната купа по ски алпийски дисциплини - жени в Банско. ... Интересът, който предизвика, можеше да се види от многобройната публика от около 10 000 човека, която беше изпълнила до краен предел трибуните и зоната на финала.



През изминалия период бяха извършени редица подобрения в организационно отношение за оптимизиране работата в БФСки:



- Участвахме в регулярни срещи с ръководството и председателя на ДАМС във връзка с текущи въпроси и възможности за реализиране на проекти. (нали ви казах кой ги спонсорира) Така в началото на зимата стартира проекта ”Научи се да караш ски”... този начин помогнахме на 3 300 малки скиори не само да подобрят общото си физическо и здравословно състояние, но и трайно увеличихме броя на спортуващите деца през зимните месеци ....организиране на безплатно ски училище на Витоша, в рамките на 4 дневен интензивен курс на обучение. Извинявам се, но за 4 дни трайно нищо не може да направиш.

Надяваме се успешната реализация на проекта да спомогне за неговото мултиплициране и в други центрове в страната. Скоро и в Банско



- На 27 април в Централния военен клуб организирахме закриване на състезателния сезон и награждаване на призьорите за купа “България” и купа “Надежди” – определено голям успех.



- В периода декември 2008 – март 2009 беше осигурено значително рекламно присъствие в трите национални телевизии – БНТ, bTV и ТВ2. Бяха излъчвани специално изработени рекламни заставки с логото на Федерацията и на генералните спонсори. Кому ли пък е нужно това?



- Консултативният съвет работеше безпристрастно и информираше членовете на УС за ситуацията около различните структури на федерацията и ски пула. Цари трескаво безмислен труд...



- В последните години БФСки търси възможности да подпомага клубовете и чрез разработване на различни формати на програми. От месец декември към Направление алпийски дисциплини заработи нова програма „Перспективни клубове”. След разглеждане на подадените документи, в нея бяха включени шест клуба. АААА, за това не са дошли на общото събрание.



- Организирахме и семинар за представителите на туристическия бранш в гр. Банско за ползата от провеждането на СК за местния туристически пазар. Това е много важно за нашия курорт.



- Федерацията продължи да работи по лицензирането на нови писти по ски алпийски дисциплини в ФИС. Новото в процеса на хомологиране е, че се въвежда онлайн изпращане на документите, което опростява до голяма степен тази дейност. Без коментар.



- Закупена беше офис техника с цел подобряване условията на работа на администрацията. Без коментар.



- Предстои среща със собствениците и директорите на зимните центрове, които подпомагат ски-спорта, както за подписване на договори, касаещи диференцирането на отговорностите при организацията на състезания, така и за осигуряването на безплатни сезонни карти за националните състезатели и преференциални цени за клубовете. Без коментар.



...останалите състезатели от националния отбор, имаха епизодични класирания през сезона... Като цяло очакванията ни не бяха оправдани и поставените цели не бяха достигнати... Много шум за нищо .



..в международен план ски бягането бележи изключителни темпове на развитие в последните години. Огромният брой практикуващи, изключително разширената география ... сред най-бързо развиващите се и атрактивни спортни дисциплини. Интересно, защо ние никак даже не го развиваме?

треньорите редуцираха състава на националния отбор – 3-ма мъже и 2 жени. Аха, разбирам, за това не го развиваме.



Бяха планувани два тренировъчни ... през декември не се състоя поради липса на сняг. Ашкулсум, не знаехте ли?



събота, 2 май 2009 г.

Как ще се случи

Без да засягам въпроса за законността на лифта до хижа Рилски Езера, просто искам да взема повод от публикацията, за да направя един тъжен аналог: след като Сергей Дмитриевич Станишев (впрочем след няколко дни той ни е рожденник, да ни е жив и здрав родения на 5 май 1966 г. в гр. Херсон, Украйна, доктор по история – от където и да му е диплома) се качи на Витоша, за да засвидетелствува подкрепата си за проектите там, вече не остана никакво съмнение, че хората около Цеко Минев са си оплели добре работата.
Принципът от Езерата – първо го построяваш, после го пускаш в действие, през това време държавните органи чинно мълчат и си правят пас, а на края са просто „задължени” да го узаконят, ще бъде повторен на Витоша. Така ще стане, няма две мнения. Щом премиера застава зад този проект с глупавите си изказвания "Радвам се, че и Витоша започва да се развива като ски курорт ... За да бъде добър курорт, трябва да се направят следващите стъпки за модернизиране на съоръженията на Витоша". Това ако не е подкрепа?!?! Човека си го каза "Да разбира се. Всичко, което е необходимо, ще направим в рамките на възможностите и задълженията на държавата," за да съдейства, планината Витоша да се "върне" на хората, защото много неща тук са изоставени и занемарени. Каква комунистическа демагогия само.

Но по паметливите от вас помнят, че сценарият е отдавна известен. Станишев вися вече като прани гащи на един лифт, тоест фактът, че той подкрепя съмнителни проекти не е новина. Да припомня само и друго: всичко на Банско също започна в "съмнителните" времена между два парламента след изборите от 17 юни 2001г (процедурата по отдаване на концесия започва при правителството на Костов с РЕШЕНИЕ № 514 на МС от 3.07.2001 г., тоест след изборите, но преди да встъпи новото правителство на Симеон, като приключва на 9.11.2001 г.. Само да добавя, че "публичната" информация за концесията на Юлен на сайта www.nkr.government.bg мистериозно е изчезнала). Ясно е – те знаят как се прави, да му мислим ние.

Дълъг сезон ?!? Кому е нужен?

Под радостното заглавие "СЕЗОНЪТ 2008/2009 ЗАВЪРШИ!" в сайта на Банско ски концесионерът Юлен ни съобщава, че на 12 април е бил последният ден "от още един прекрасен зимен сезон". Хвалбата продължава, като ни информират още, че сме изживели 5 месеца сезон.

Хубаво, така е, пет са месеците, ако и дните реално да са като за под 4, но това не е проблемът. Проблемът е защо ни е "супер мега страшен" курорт, защо ни е цялото това напъване и оране, когато в края на април, при перфектни условия за ски, съоръженията седят и пустеят. Просто на никой не му пука нито за ските, нито за това дали може да се кара, нито за децата и тн.

Винаги съм обяснявал, че в България условия за дълъг ски сезон няма и настоящата ситуация просто го потвърждава, защото дълъг сезон не означава до април, а от Ноември. Много е просто – на много места по света, включително и у нас, може да се кара ски до май. Проблемът е, че през май обаче на хората не им се карат ски. Да, на мен, на шепа хора, влюбени в ските, им се кара целогодишно, обаче на масовата публика през май им се ходи на море, а през ноември и декември на ски, а не като у нас, някъде към Коледа да са първите плахи опити за каране, при това с риск да се претрепеш по оголените камъни. Това факта


Ще кажете – какво гледаш Банско, това е имиджов курорт, за чужденци, там още в края на март вече никой няма. Така е, ами Витоша, нали Цеко Минев много иска да върне децата в планината, защо не им пусне Спас да се забавляват. Знам че на повечето от вас, като гледате уеб камерата на Алеко нещата може да ви се струват неубедителни и въпрки че много хора взират погледи нагоре към планината и виждат как още едно петно се е оголило, истината е различна - на Боби, на Спас и на котвата на Черни Връх условията са прекрасни, с малко пренасяне на сняг и Синята може да се експлоатира, доста е лесно, за Лале не видях.
Само че Цеко Минев и Витоша ски като едни радетели на ски спорта и на децата в планината затвориха всички съоръжения. след края на пролетната ваканция от кумува срама ги пуснаха за Великден и ни обещават, че и празничните майски дни ще ни зарадват.

Простата истина е, че хората не ги е еня, те не търсят устойчиво възвръщане на вложените средства, не се интересуват от клиента си или от популяризирането на спорта. защото всеки може съвсем спокойно да провери (било сам вкъщи с елката, било като подпита някой лифтаджия, било като подразбира нещо от икономика), че един лифт е на печалба от работата си след двайстия клиент с целодневна карта, някой дори и по малко, а влековете след седмия човек. Толкова хора веднага се събират, защото условията наистина са прекрасни, а посетителите на форума на БФССЕС винаги жадни за още. Впрочем така е всяка година, просто ние имам късен сезон - тоест през пролетта винаги остават огромни преспи, удобни за ски и е рядко те да са ограничени преди средата на май, но тогава хората мислят вече за море, както казах.

четвъртък, 19 март 2009 г.

Писмо до БНТ

Уважаеми Дами и Господа,



Пиша Ви, защото съм възмутен от непрофесионалното отношение на журналистите в Българската Национална Телевизия, от едностранното представяне на фактите и от липсата на морални и граждански качества у тях. Ето и хронология на събитията и поведението на журналистите:



Всичко започна с патетичните глупости на “атрактивният Камен Алипиев – Кедъра” (човекът, който сам в ефир си каза, че преди 2-3 години навлезнал в ските и съответно е напълно неподходящо да си позволява да прави „задълбочени и компетентни анализи”) по време на прякото предаване на Световната Купа по Ски в Банско, в който той се скъса да хвали и прехвалва БФСки, Цеко Минев, Банско, барабар в едно с всички други спонсори и то в ефира на „Националната” телевизия. После Камен Алипиев си позволи да прави неуместни и тенденциозни коментари, нямащи нищо общо с журналистическите принципи за плурализъм и представяне на обратното мнение, раздаваше нелепи и неподходящи квалификации и въобще не остави съмнение у зрителите за това, че е просто едно натягащо се пред големците малодушно човече. Нелепостта на ситуацията и прекомерните хвалебствия на въпросния господин, наричащ себе си „журналист”, се допълниха от очевадния контраст, привнесен от самият му гост коментатор – капитана на българския национален ски отбор, човек, така да се каже – назаплата при хората, които Алипиев хвали колкото уста има. След като Стефан Георгиев сам каза, че федерацията развива неправилно мъжкия тим и вместо да изпраща по състезания по двама скиори, дава път само на вносния Килиан Албрехт и че розовите очила са напълно излишни, как Алипиев имаше наглост да продължава в същия духи да реди похвала след похвала?



Явно е, че я е имал и то в изобилие, но аз не знаех, че същата тази наглост е присъща ма цялата спортна редакция на БНТ и Вие отново успяхте да надхвърлите себеси и тези си тенденциозни постижения и аз съм принуден да взема отношение.



Вчера, 18 Март 2009, Българската Национална Телевизия надмина тенденциозни и грозни коментари на Алипиев: редакторите и най-вече водещите на новините и спортна редакция направо се сложиха на зам. Председателя на БФСки Георги Бобев. От устата на спортния коментатор Сашо Йовков се чуха поредната доза ужасни глупости, нямащи нищо общо с журналистиката. Още от самото начало Йовков излезе от ролята на безпристрастен посредник между обществото и представената тема и започна да раздава квалификации, определения, че дори и епитети като „псевдо еколози”. Говоренето му за ски съоръженията на Витоша в минало време беше покъртително и тенденциозно, като се целеше да се създаде определено внушение у зрителите, че видите ли ски на Витоша вече няма, а факта, че не задаваше въпроси, ами направо даваше отговорите беше най-малкото непрофесионално. Този човек сам беше решил какъв е „интереса” на обществото, така щото присъствието на госта му ставаше направо излишно. Разбира се пригласяше му и водещата на новините, която също искаше да покаже, че журналистиката няма нищо общо с нейната особа.



Подобно пристрастно и тенденциозно отношение, така брутално демонстрирано в новинарския блок на БНТ от 18 часа, за съжаление носи почерка на едно друго време, когато истината беше последното нещо в новините. В ефир се цитираше социологическо проучване, поръчано от анонимна офшорна компания, като дори не стана ясно, какъв е бил точно формулирания въпрос в него. Нямаше и следа от намек, че редица действия на „Витоша Ски” АД са напълно незаконни и че предложения план, по никакъв начин не отговаря на предписаната в закона процедура. Нещо повече, гостът в студиото не беше представен като член на съвета на директорите на „Витоша Ски” АД, а уж като незаинтересован, страничен и независим представител на обществена организация. „Псевдо журналистите” в студиото дори не направиха плах опит да говорят по формално обявената тема, а директно се впуснаха да се заяждат с хора, чието мнение те нито търсят, нито знаят. Частният и строго корпоративен интерес на шепа хора, беше набързо и безобразно приравнен на обществен. Описанията, които се правеха от самите журналисти не отговарят на истината, определено са целенасочени и напълно не отговарят на обществения характер на телевизията.



Още по фрапиращото беше, че в същата емисия се говореше за откровени убийци и престъпници, хора, за които съдът се е произнесъл с присъди или за които има очевидни доказателства, като онзи, които е намушкал студентката от Варна, но журналистите в студиото не си позволиха за тях никакъв коментар, никаква нотка на осъждане за техните действия или морални качества. Но само няколко минути по-късно се говореше за хора, които между другото искат най-вече да се спазва закона, като за престъпници, морални деграданти и други маргинални типове. Аз искам да ми се извинят, защото без да съм еколог, еко-активист или еко-защитник, а обикновен скиор, съм противник на тези проекти, значи според въпросните журналисти сам „някакъв си” нещастник.



Страшно е, когато националните медии стават трибуна само и единствено на определени, строго корпоративни и лични интереси. Недопустимо е такова нагло и безочливо подменяне на истината да се извършва от самите журналисти. Поради това считам за уместно, че националната телевизия е длъжна да излъчи опровержение на изнесените и непроверени данни, да поднесе извинение и да даде възможност на другите заинтересовани страни да изкажат своето становище в също толкова пространно и централно ефирно време. Като гражданин на тази страна, аз считам, че въпросните журналисти трябва да станат обект на вътрешно разследване, да се проверят техните морални, етични и професионални достойнства и да им бъде потърсена дисциплинарна отговорност за злоупотребите към вменените им отговорности и длъжностни характеристики.

Реклама на български курорти пред българи

С 6 млн. лв от излишъка ще рекламират български курорти пред българи - 5.78 млн. лв, които вече са били отделени в края на миналата година от бюджетния излишък. За сравнение - за чужбина са заделени три пъти по-малко средства от излишъка - 2.2 млн. лв. По някои от телевизиите с национално покритие вече се излъчват клипове за зимните курорти. Рекламната кампания на българския туризъм ще обхване 10 ефирни и кабелни телевизии, сред които Би Ти Ви, "Нова телевизия", ТВ2, ТВ7, "Фокс лайф". Освен това те ще се въртят и по 16 регионални медии, както и по радиостанциите "Дарик", "Фокус", "БГ радио", "Витоша". Предвиждат се и публикации във водещи вестници, обясни председателят на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова. (само да отбележа, че въпросните телевизи са все "наши", например TV2, в която Красимир Гергов все още има някаква собственост, а шефче там е небезизвестният Алгафари, та искам да кажа, че парите няма зян да идат)

Източник: Дневник

Бански амбиции и неволи

Не знам дали има смисъл да коментирам. Пускам това по-скоро като потвърждение на предишната ми публикация по проблема с Банско.

31 януари. Пътят към Банско е осеян с билбордове с реклами на хотели "Нощувка само за 20 евро" или "Вашата почивка за 56 лв". Промоциите за курорта са повече от всякога, показва и справка сред туристическите сайтове, които са пълни с оферти, предлагащи по-ниски цени или различни екстри. В разгара на зимата хотелиерите търсят всяка възможност да запълнят стаите. Те все още не могат да направят по-точни прогнози как ще завърши сезонът, защото в условията на криза повечето туристи решават дали и къде ще отидат в последния момент.

На влизане в курорта първото нещо, което веднага прави впечатление, са строежите сред камари боклуци, кал и прах. Дали поредният "квартал" ще се напълни с огромни хотелски бази, или ще остане на груб строеж предстои да видим. Факт е, че недовършените сгради са част от пейзажа и около ски пистите, и около самото градче. "Още три години и нещата ще се урегулират", смята управителят на "Пирин лодж" Франк Надлер. Той е германец, но вече 9-а година живее в България. Според Франк няма друг курорт, който да предлага толкова добро съотношение между цени, възможности за каране на ски и лукс на хотелските бази. Това, че инфраструктурата изостава значително, изобщо не е новина, добавя той със съжаление.

През този уикенд се караше лесно из града, тъй като нямаше много туристи. Мариета, която работи в магазин за ски принадлежности, разказва, че когато курортът е пълен, често се случва да не може да извади етажерките с очила и шапки заради паркиралите отпред коли. Определено има нужда от повече паркинги, смята тя. На същото мнение са и в съседните капанчета и магазини. Питам ги как върви търговията. "Голямо затишие направо", ми отговарят с разочарование Бонка и Стоянка, които предлагат плетени шалове, шапки и чорапи в центъра. Туристите вече купували само дреболии. "Главно разглеждат и това е", казва Стоянка. Тя е оплела на една кука покривки, които така и не може да продаде. От малък оборот се оплакват и в магазина за дрехи, чиито основни клиенти през миналата година са били англичаните. "Сега просто ги няма", казва продавачката.

Всички чакат световното първенство

През февруари нещата ще се променят, ще се напълни заради ски състезанията, убедена е Стоянка. Именно спортният календар прави тази година различна. Банско за първи път ще може да покаже, че е курорт от висока класа. Всичко зависи от организацията на предстоящия старт от световната ски купа за жени в края на месеца. "Всички се опитваме да помагаме за провеждането на състезанието", разказва Наталия Краварова от местната асоциация на хотелиерите. Според нея сега повече от всякога усилията на концесионера на пистите, общината и частния бизнес трябва да бъдат обединени. Още от есента се подготвят трасетата за тура, правят се различни опити за облагородяване на района, но има и проблеми, които ще заварят женският ски елит и почитателите му. Факт е, че все още пред лифта се образуват огромни опашки, а до ски пистите с кола се стига по тесен път. Шофьорите ще се сблъскат и с друга "изненада" - удоволствието да паркираш около трасетата струва 8 лв. и друг вариант просто не съществува. С това на практика се изчерпват възможностите да се поемат гостите, които биха дошли за голямо състезание.

Проблем е и рекламата

Единственото, което напомня, че само след месец започва едно от топ състезанията в зимните спортове, е малък надпис над табелата "Добре дошли в Банско" в началото на курорта. Никъде другаде няма и знак, че за първи път предстои старт от такъв ранг. Подобен старт може само да добави стойност към образа на Банско като международен курорт. Хотелиерите и ресторантьорите пък могат да се възползват, привличайки хиляди зрители. Преди повече от месец организаторът на подобно състезание във Венген, Швейцария, Йозеф Ценхойзер изрази истинско недоумение, че на официалния сайт на община Банско няма информация за предстоящото състезание. Тя вече е качена, но продължава да бъде не особено видима. Голямото спортно събитие не присъства и в рекламите на туроператорите и хотелиерите, които, ако следваха примера на западните си колеги досега, трябваше да са залели с оферти фенклубовете и медиите. "Все още нямаме опита с подобни състезания, за да извлечем максимално ползите от него", признава управителят на хотел "Вила Рока" Илиана Щерева.

Мечтата за целогодишен курорт

Пренасищането с хотели, скъсяването на зимния сезон и огромната конкуренция започват все повече да притесняват местния бизнес. Сега много повече негови представители осъзнават, че все по-трудно ще започнат да излизат сметките само от обороти през зимата, и търсят възможности да пълнят хотелите през цялата година. Подобни опити прави и общината, като обогатява културния календар. Освен това се изпращат кандидатури за домакинство на международни спортни състезания и през лятото. Предимството на Банско е, че е жив град, казва Франк Надлер. Според Илияна Щерева плюс е, че може да приютява за по няколко дни много туристи (от съседните страни), които са тръгнали на екскурзии през топлите месеци.

Деница Ватева
в-к Дневник
20:13 , 01 февруари 2009 г.